Old Form – New Format 
Transistor 2
The festival is concerned with experimental performing arts and the expansion of narratives for the theatre. Transistor 2 runs for over a month and presents performances, hörspiel, performance lectures, sound and video art. Transistor is focusing on building a long term infrastructure of experimental performing arts. This edition’s theme is old forms and new formats, where the performances suggests ways of narration that transcends the theatre stage.

___ Transistor Live ___________________

Anti-Lancelot
Anti-Lancelot är den andra delen i Frökenmaskinerna, en serie monologtexter där varje del tar avstamp i en specifik litterär genre för att säga någonting om den roll fantasier spelar i den romantiska kärlekens diskurs. I slutändan vill detta utforskande arbete söka svaret på frågan huruvida det är möjligt att helt och hållet acceptera en annan människa som självständigt subjekt, eller om det alltid krävs ett lager av fiktion för att relatera till den Andre.
Av Kastratet. Text och regi: Max Bolotin. Medverkande: Caroline Söderström. Ljus: Isabelle Bella Oldenquist.
Sön 9/10 Kl 19.30 Inter Arts Center
Mån 10/10 Kl 18.00 Inter Arts Center

KWEST#2: The Universe
Andra delen i en serie performance lectures om allt i hela världen av Nele Van Den Broeck. Modern fysik är fantastisk. Verkliga små partiklar uppför sig på såna sätt att forskare behöver extra dimensioner och flera universum för att förklara dem. På en planetär nivå är koncept som tid och rum relativa. Om vi tittar på världen genom den samtida naturvetenskapens glasögon känner vi inte igen oss. Våra erfarenheter är konstrureras genom vårt medvetande och bakom den upplevda verkligheten pågår mystiska saker.
Av och med Nele Van Den Broeck (BE).
Föreställningen är på engelska.
13-14/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

Stein concrete: an auditive investigation of texts by Gertrude Stein
Med konserten som medel expanderar verket scenkonstuttrycket och öppnar upp möjligheten att utforska Gertrude Steins texter utifrån ett musikaliskt perspektiv. Verket undersöker materialiteten i Steins språk och utforskar textens rytmiska kvaliteter istället för dess semantiska. Ett mikrotonalt verk där kontext och tid attackeras för att omstruktureras och omdefinieras.
Av och med Niclas Lindgren och Gustav Englund
15-16/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

Hålets artikulationer II
Tjugo försök att forma röstens halvblöta tillstånd. Om det blöta: ”Forskning vid vetenskapens gränser är inte någon klart definierad, torr och saklig affär.” Om döden: ”Trots besvikelsen och sorgen måste vi fortsätta med forskningen: för oss gäller det att finna sanningen.” Om moderlighet: ”Vi har upptäckt att en särskilt moderlig typ av kvinna gör de snabbaste framstegen.” Hålets artikulationer är en performance lecture som utgår från ett vetenskapligt experiment där syftet var att studerade språk, kommunikation och intelligens. Men rösten, liksom lyssnandet, visar sig vara minst sagt undflyende fenomen. Var äger kommunikationen egentligen rum?
Av och med Janna Holmstedt
18/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

Rebecca Kaneld and André Christenson are fucking dead 
Rebecca Kaneld and André Christenson are fucking dead är en föreställning om att ha privilegier och makt men ändå känna sig maktlös och som en outsider. Det är en resa i språket och i skuggorna på flykt undan sin egen identitet.
Text och regi: Jörgen Dahlqvist.
Av Teatr Weimar. Text och regi: Jörgen Dahlqvist. Medverkande: Rebecca Kaneld och André Christenson. Rum och ljus: Jörgen Dahlqvist och Marcus Råberg
21-22/10 Kl 21.00 Inter Arts Center

In Memoriam to identity 
In Memoriam to Identity beskriver en vindlande färd genom slavarnas, förlorarnas och dom utstöttas Europa där olika karaktärer utreder vem som bär skulden till varför allt ser ut som det gör i världen.
Av Teatr Weimar. Text: Jörgen Dahlqvist. Regi: Linda Ritzén. Medverkande: Nils Dernevik.
Rum och ljus: Jörgen Dahlqvist och Marcus Råberg
23-24/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

True Love will find You in the End
True love will find you in the end är en föreställning som handlar om allt du sade, allt du lovade, allt du inte sade och alla löften du bröt. Allt jag viskade, allt jag skrek och alla platser vi var på. Föreställningen spelas upp i din telefon, du ringer ett nummer och lyssnar. På allt du sade. Och allt du inte sade. Du väljer själv hur länge föreställningen ska pågå. Den slutar när du lägger på luren. Föreställningen hade sin urpremiär av performancegruppen Casablanca i olika lägenheter i Stockholm och har därefter sänts som radioteater i Frankrike. Det här är första gången den spelas upp i din telefon.
Av och med Kristian Hallberg
17-20/10 Kl 16-20. Tel 0733-833653
Följ också föreställningen på Instagram, konto: karlekenfinnerdigtillslut

Tre Systrar
Tre systrar är en dokumentärpoetisk undersökning av den moderna kvinnas liv i Norden idag. Föreställningen utgår från filmat material med tre systrar i olika åldrar (8, 18 och 28) och på olika platser, både geografiskt (Sverige, Danmark och Norge) och i livet. Det är sommar och de drömmer. Men vad drömmer de om? Vad innebär det att vara en flicka och att träda in i vuxenlivet för att bli en kvinna?
Av och med Liv Kaastrup Vesterskov
2-4/11 Kl 19.30 Inter Arts Center

Noise Redux 10
En dansare och ett virtual reality headset. En pensel som gör hennes rörelser till färg. Varför skulle vi överhuvudtaget vilja kliva ut ur den virtuella världen? Bombina Bombast visar ett koreografiskt experiment som kombinerar live-videoprojektion, VR och rörelsesensorer.
Av Bombina Bombast. Koncept: Emma Bexell och Stefan Stanisic.
Regi: Stefan Stanisic. Text: Emma Bexell. På scen: Ana Stanisic. Producent: Katinka Richter. Scenografi: Svante Back. Scenografiassistent: Amanda Lebert Elfvelin.
2/11 kl 16.00-18.00 Inter Arts Center

______

Words and music
Under en rubrik uppenbarligen lånad från Samuel Becketts klassiska hörspel presenteras här tre kompositioner för recitation och stränginstrument. Stockholmstonsättaren Christer Lindwall har intresserat sig i ökande grad för text och den mänskliga rösten. De två följande verken härrör från ett projekt kallat “After Yeats”, efter ett koncept av den amerikanske tonsättaren Bill Brooks.
Topography of the (One). Musik: Christer Lindwall. Textfragment av François Laruelle, Gilles Châtelet och Gilles Deleuze
Drinking. Översättning till Vietnamesiska av Hoàng Nguyên Chương. Musik: Henrik Frisk
The Lover Tells of the Rose in His Heart. Översättning till Vietnamesiska av Tiêu Dao. Musik av Bill Brooks
Medverkande: Nguyễn Thanh Thủy, đàn tranh och röst och Stefan Östersjö, 11-strängad altgitarr och röst

Skogen är bäst på bild
Ett nytt verk av Katt Hernandez som innefattar tidigare kompositioner i en berättelse om Stockholm och där andra möjliga städer i andra tider dyker upp som spöken. Verket hämtar sitt material från samtal med människor och skildrar livet i en stad som förändras.
Av Katt Hernandez

H E (A) R
Ett soundscape, med anknytning till ekologi och akustik, som utgår från vad som händer i möten.
Komposition, regi och produktion: Halla Steinunn Stefánsdóttir. Texter av bl.a Angela Rawlings, Pauline Oliveros, R. Murray Schafer, Bernhard Leitner, Heidi Fast och Roni Horn
Röster: Angela Rawlings, Carina Ehrenholm, Halla Steinunn Stefánsdóttir och Liv Kaastrup Vesterskov. Mixning: Kent Olofsson.
5/11 kl 19.30 Inter Arts Center

______

The End of History II: (br)exit ghost
Ett konceptuellt verk i tre akter där världspolitik och galenskap, med murens fall i Berlin 1989, Fukuyamas bok The End of History och folkomröstningen i Storbritannien som fond.
Av Teatr Weimar. Koncept: Jörgen Dahlqvist och Fredrik Haller i samarbete med Marcus Råberg och Rikard Lekander. Ljud: Kent Olofsson. Rum: Marcus Råberg. Medverkande: Rikard Lekander
7-9/11 Kl 19.30. Publiken hämtas utanför Teaterhögskolan i Malmö och Inter Arts Center, Bergsgatan 29.

SWITCH / Workshop / Work-in-progress
I efterskalven av föreställningen JOIN skapar Teater InSite och scenkonstkollektivet Nyxxx en ny interaktiv och platsspecifik upplevelse! Under en veckas workshop får publiken insyn i olika förslag och skisser till deltagande situationer. Kom och prova nya spel och scener med andra nyfikna. Vi skapar ramarna för ett verk om hur slutna rum och nätverk kopplar samman kroppar och medvetanden i oväntade kombinationer. Workshopen sker i samarbete med STUDIO.
Av och med Teater Insite och Nyxxx
9-11/11 Mellan Kl 14.00-16.00 Studio, Nordenskiöldsgatan 24, Malmö
12-13/11 Mellan Kl 15.00-18.00 Studio, Nordenskiöldsgatan 24, Malmö

Straight story
Hur kan du berätta en berättelse genom VR? Är frågorna du ställer utifrån en scenkonstnärs perspektiv, eller en filmskapares? Möjligen kan det vara utifrån bådas perspektiv, men då är frågan: vilka sorts frågor och när? Välkommen till en visning av ett “enkelt” narrativ i VR. Kanske motsvarande teaterns kvalité av berätteri eller filmens kvalité av intervju, båda mycket enkla att utföra, båda lika svåra att bemästra. Efter visningen samtalar vi om VR’s plats och potential inom teatern.
Av och Med Lukas Orwin
12/11 Teaterhögskolan i Malmö

Titel kommer 
Av och med Malmö Dockteater
12/11 kl 15.00 och kl 19.00 Malmö Dockteater, Hasselgatan 8.

___ Transistor Sound ___________________

Brev till en krigerska
En kvinna skriver till sitt framtida barn, om varför hon inte har några släktklenoder att lämna i arv. Hon berättar om varför hon måste sjunga vaggvisor på ett språk hon inte behärskar, om flyktvägar som förvandlas till återvändsgränder och om den sorg som är kärlekens pris. Brev till en krigerska är ett lyriskt drama om graviditet och föräldraskap i migrationens fotspår.
Text: Athena Farrokhzad. Regi Saga Gärde. Ljuddesign och musik David Gülich. Ljudtekniker Frida Englund. Ljudredigering Jonas Mattsson. Producent Magnus Berg. Medverkande: Şîlan Diljen, Shang Imam. Sång: Ylva Karlsson, Orchi Lattapiat, Aida Manouchehrpour, Sandra Medina, Shahram Nazeri, Mohammad-Reza Shajarian
Sveriges Radio Drama
21/10 19.30 Moriska Paviljongen

______

Indy500:seklernas udde
Biltävlingen Indy 500, som sedan 1911 körs på Indianapolis Motor Speedway i USA, har beskrivits som världens största sportevenemang. Med utgångspunkt i den fjärde punkten i Marinettis manifest konstaterar Indy 500: seklernas udde att vi redan lever i framtiden med hastighet och konsumtion som sammanlänkade storheter i vad som blivit en religion med de stora globala varumärkena som denna nya kyrkas tillskyndare.
Av Teatr Weimar. Koncept: Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson
Medverkande: Linda Ritzén (röst), Rafael Pettersson (röst), Daniel Nyström (röst), Stefan Östersjö (gitarrer), Johan Westerberg (slagverk), Jörgen Pettersson (saxofoner).

Arrival Cities: Växjö
Begreppet Arrival Cities beskriver de mötesplatser som fungerar som ankomsthallar för migranter. Städerna beskrivs som historielösa och stillastående platser men kan samtidigt utgöra brännpunkter med avgörande betydelse för sociala förändringar. I Arrival Cities: Växjö ligger undersökningens fokus på resandet och flykten, och på våldet som väntar vid resans slut i ett somrigt Växjö. En stad som såklart kunde vara vilken annan stad som helst; Malmö eller Stockholm. Eller Istanbul, Marseille eller Aten.
Av Teatr Weimar. Koncept, text, video och musik: Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson. Skådespelare: Linda Ritzén, Pia Örjansdotter och Kajsa Ericsson. Rafael Pettersson, Nils Dernevik, Erik Borgeke och Gustav Bloom. Musiker: Musica Vitae + Vokalharmonin. Dirigent: Fredrik Malmberg
27/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

______

Natten börjar nu 
A blir stoppad av makten en morgon på väg till jobbet. Med full kraft faller livet isär på ett ögonblick. Minnen, drömmar och framtid ter sig lika absurda som verkliga. Och istället startar en resa som cirkulerar kring vår tids kanske mest aktuella och komplexa begrepp. Natten börjar nu är ett teatralt blindtest i en drömvärld lika sjuk som vår egen – om övertygelse, vithet och språkets makt.
Text: Åsa Lindholm. Regi: Niclas Turesson.
Skådespelare: Richard Sseruwagi och Jonas Hellman-Driessen.
Specialkomponerad musik: Kiki Desplat.
Sveriges Radio Drama

Träd+Radio
Om trädens underjordiska rotsystem, Simone Weil, bdsm och utopiska framtidsfantasier.
Av och med Carina Ehrenholm och Björn Lindberg

What’s That?
Denna radioopera utspelar sig i en nära framtid, i ett Big Brother i radion. Tre människor är isolerade från resten av världen och samtidigt övervakade med hundratals mikrofoner. Det finns bara ett sätt att ta sig ut…
En radioopera av Fabio Monni. Text: Annika Nyman. Röst: Linda Ritzén, Rafael Pettersson och Elin Skarin. Soprano: Agnes Westfält. Trombon: Olof Jönsson. Ljudmix: Anders Wall. Radioröst: Lisa Wall
28/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

______

Episoder 1-4
Episoder utspelar sig i en vintrig småstad där gatljus speglar sig i den kalla snön och där människor befinner sig i rörelse; bort från andra och bort från sig själva. Episoder handlar om att komma tillbaka från en lång resa, om att möta gamla vänner, om det möjliga och omöjliga i mötet med andra människor, om avgrunden mellan vad en människa är inför andra och vad hon är inför sig själv och om våld.
Av Teatr Weimar. Koncept: Jörgen Dahlqvist, Kent Olofsson och Carina Ehrenholm.
Text: Jörgen Dahlqvist. Musik: Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson i samarbete med Malin Hween, Camilla Waltin, Zofia Åsenlöf och Nicklas Nilsson. Medverkande: Carina Ehrenholm, Malin Hween. Camilla Waltin, Zofia Åsenlöf och Nicklas Nilsson.
29/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

______

Spöken i maskinen 
Vendetta Korn sitter ensam kvar i butiken efter stängning för att laga en gammal skivspelare. Då händer det oförklarliga. Någon eller någonting talar genom skivspelaren…Spöken i maskinen är en serie i fem fristående delar där det övernaturliga används för att berätta om vänskap och sorg, skapad för och i dialog med mellanstadiebarn.
Idé: Scenkonstkollektivet Nyxxx. Manus: Tova Gerge. Ljuddesign och musik: Elize Arvefjord. Regi: Ebba Petrén. Dramaturg: Doreen Kanter och Frida Derwinger- Tekniker: Michael Johansson- Exekutiv producent: Frida Derwinger
I rollerna: Ester Claesson, Michalis Koutsogiannakis, Rosie Björkman, William Winter, Ebba Petrén, Mathilda Lindström, Laila Berger Torsson, Sinit Bein, Danait Bein och Joline Gustafsson Hällkvist.
Sveriges Radio Drama

Det här är min plats
Bunkern, Berlin, den 30 april 1945. Eva Braun upplever sin sista natt i livet. Efter femton år som hemlig älskarinna är hon slutligen gift med Hitler och inväntar erkännandet det för henne innebär att dö med honom. Men så tränger ett hopp in i bunkern, en viskning i örat; liv är möjligt efter krigets slut. Ett hörspel om att dö för heder och upprättelse, eller leva som förlorare, vanmäktig.
Text: Anja Grim. Regi: Niels Erling, Medverkande: Anna-Maria Granlund.

Glamour
Glamour är ett verk om att vara inlåst i en gondol. Det är också en såpopera som visats i 29 år. Vi leker med berättandets makt över känslorna och känslornas makt över berättandet. Jätteläskigt. Kom in i det mjuka rummet där folk är beredda att slå ihjäl varandra över Glamour.
Text: Alexandra Loonin. Koncept & regi: Amanda Linnea Ginman.
edverkande: Lukas Orwin m.fl
12/11 Teaterhögskolan i Malmö

___ Transistor Video ___________________

Medan jorden snurrande stod stjärnorna stilla (Signalererskan)
Med utgångspunkt i en faktabok om nödsituations navigering till havs, i en turbulent tid av folkvandring och rotlöshet, med fyren som varning för fara och signal om en trygg hamn, eldar och lockrop, rör sig verket tematiskt kring frågor om mänsklig isolation, längtan efter tillhörighet, en önskan om att förstå och att få stanna till. HD video & ljudverk.
Av Elin Maria Johansson & Etta Säfve

Att undvika sin skugga (Kast)
Videoregistrering: Kol från Gruva 7 Store Norske Spitsbergen Kolkompani, Människa, Landskap i permafrost. HD video, utan ljud
Av Elin Maria Johansson & Etta Säfve
27/10 Kl 19.30 Inter Arts Center

______

Nam Mái
Nam Maí är ett verk för tre solister, film och orkester med koreografi av Marie Fahlin, musik av Richard Karpen och The Six Tones samt film och regi av Jörgen Dahlqvist. Nam Maí uruppfördes av The Six Tones och Seattle Symphony Orchestra den 21 Mars 2014. Filmversionen spelades in i Augusti 2015.
Av Teatr Weimar, Ensemble Ars Nova och The Six Tones.
Film med musik av Richard Karpen och The Six Tones. Seattle Symphony, dirigent: Stilian Kirov. Koreografi: Marie Fahlin. Regi: Jörgen Dahlqvist. Foto och klippning: Jon Rudberg Fokus: Hanna Rosendahl. Ljus: Stine Hein. Ljudtekniker: Dmitriy Lipay (Seattle) and Silas Bieri (Malmö). Ljudeditering och mix: Stefan Östersjö, Doug Niemela and Richard Karpen

Seven Stories
Seven Stories är en film som utvecklats i samarbete mellan den svenska dramatikern och regissören Jörgen Dahlqvist, den amerikanske tonsättaren Richard Karpen, den svenska koreografen Marie Fahlin och den vietnamesisk/svenska gruppen The Six Tones. Filmen bygger på scener hämtade ur sju skådespel från traditionell vietnamesisk Tuồngteater och har originalmusik och koreografi som utvecklar dessa källor i olika riktningar.
Av Teatr Weimar, Ensemble Ars Nova och The Six Tones.
Film med musik av Richard Karpen och The Six Tones. Koreografi: Marie Fahlin. Regi och foto: Jörgen Dahlqvist. Klippning: Jon Rudberg
Datum och tid kommer inom kort.

__________________________________________

http://www.transistorfestivalen.se

__________________________________________

Koordinator: Jörgen Dahlqvist och Anna Jonsson Björck
Grafisk form: Jan Petterson

Event dates
9 October, 19:30
10 October, 18:00
13 October, 19:30
14 October, 19:30
15 October, 19:30
16 October, 19:30
18 October, 19:30
21 October, 21:00
22 October, 21:00
23 October, 19:30
24 October, 19:30
2 November, 16:00
3 November, 19:30
4 November, 19:30
5 November, 19:30
7 November, 19:30
8 November, 19:30
9 November, 19:30
27 October, 19:30
28 October, 19:30
29 October, 19:30